دسته بندی ارائه خدمات شرکت های لجستیک

مدل لجستیک 1PL تا 10PL

انواع مدل های ارائه دهندگان خدمات لجستیک

انواع مدل های ارائه دهندگان خدمات لجستیک

۴.۵
(۴)

در این مقاله انواع مدل های ارائه دهندگان خدمات لجستیک توضیح داده شده است (۱PL تا ۱۰PL)

سطح بالایی از پیچیدگی وجود دارد که مشتریان از لجستیک انتظار دارند. در طول بحران کووید-۱۹، استحکام زنجیره‌های تامین به موضوعی مهم تبدیل شده است. رسانه ها هم سیستم های موجود را مورد بازجویی قرار داده اند و همچنین حوزه هایی را که نیاز به بهبود دارند، برجسته کرده اند.

 

با این وجود، سطحی از ناآگاهی در مورد نقشی که لجستیک برون سپاری ایفا می کند وجود دارد. حتی سطوح مختلف مانند ۳PL و ۵PL برای همه به جز خودی های صنعت یک معماست. اگرچه، لجستیک شخص ثالث یک سرویس برجسته و حیاتی برای بسیاری از مشاغل باقی می ماند.

 

مدل های لجستیک

مدل های لجستیک

اصول لجستیک ۳PL شرکت ثالث

 

لجستیک شرکت ثالث، یا ۳PL، هنگام مراجعه به یک مرکز تکمیل یا انبار در حال انجام استفاده می شود. شرکت‌هایی که خدمات ۳PL ارائه می‌کنند، بسیاری از خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند که شرکت‌های پذیرنده سفارش انجام می‌دهند. این خدمات عبارتند از:

 

    حمل و نقل و باربری FTL و LTL

    مدیریت موجودی

    کیت و سفارشی سازی

    چیدمان و بسته بندی

    لجستیک معکوس (بازگشت)

    ارسال و دریافت

    انبارداری

 

به این ترتیب، یک شرکت لجستیک شخص ثالث به عنوان یک شرکت انجام تجارت الکترونیک عمل می کند. نقش آن ارائه کلیه خدمات لازم برای عملیات لجستیکی است.

شرکت خدمات لجستیک

شرکت خدمات لجستیک

برخی از این ارائه دهندگان برای انجام پروژه به خدمات لجستیک سرد مجهز هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند محصولات غذایی را که نیاز به یخچال یا انجماد دارند، ذخیره و ارسال کنند. سایر شرکت های ۳PL مواد خطرناک را ذخیره و ارسال می کنند. برخی از شرکت ها حتی در زمینه خاصی مانند محصولات سنگین، حجیم و با ارزش بالا تخصص دارند.

 

بهترین شرکت های ۳PL بخشی از انقلاب فناوری هستند. به عنوان مثال، آنهایی که به نرم افزاری مجهز هستند که می تواند تمام فعالیت ها را ردیابی کند. اکثریت قریب به اتفاق ۳PL ها دارای داشبوردهایی هستند که به مشتریان امکان می دهد به داده های لجستیک در زمان واقعی دسترسی پیدا کنند تا به تصمیم گیری کمک کنند. یک ارائه دهنده خدمات موثر ۳PL ترکیبی از شایستگی ها و شاخص های فنی و تکنولوژی، انبارداری و لجستیکی را دارد.

 

از ۱PL تا ۵PL: سطوح لجستیک

 

سطوح مختلفی از خدمات لجستیک از جمله ۱PL، ۲PL، ۳PL، ۴PL، ۵PL و غیره وجود دارد. بخشی از این ترتیب، برای مقابله با نیازهای پیچیده بازار امروز است. سطوح جدید به طور فزاینده ای برای مقابله با مشکلات تجاری به کارآمدترین روش ممکن ایجاد می شود. در حال حاضر، رایج ترین دسته ها شامل ۳PL، ۴PL، و ۵PL هستند. با این حال، کل محدوده ۱PL تا ۱۰PL است. پنج مورد اول را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

 

لجستیک طرف اول یا (۱PL)

در این حالت، سازنده می تواند نیازهای حمل و نقل و انبارداری خود را برطرف کند. تا پایان دهه ۱۹۷۰، خدمات لجستیک عمدتاً به صورت داخلی توسط شرکت ها انجام می شد. شرکت‌های تولیدی خودشان مراقب لجستیک کالاهایشان بودند. این به عنوان “لجستیک حزب اول” شناخته می شود. خدمات حمل‌ونقل، جابجایی یا ذخیره‌سازی (سرویس‌های انبار داری و باربری) می‌تواند توسط خود شرکت‌ها انجام شود، زیرا آنها معمولاً ناوگان و انبارهای و وسایل نقلیه خود را داشتند. غالباً فقط حمل و نقل بین المللی به شرکت های حمل و نقل و فورواردری واگذار می شد. این روزها تعداد کمی از شرکت ها به چنین مدلی تکیه می کنند زیرا برون سپاری، انعطاف پذیری و صرفه جویی در هزینه ها را بهبود می بخشد.

مدل لجستیک طرف اول

مدل لجستیک طرف اول

لجستیک طرف دوم یا (۲PL)

در دهه ۱۹۸۰، در جریان بین المللی شدن و ظهور مفاهیم مدیریتی جدید، به ویژه «مدیریت ناب» که در آن زمان بسیار محبوب بود، گرایش به سمت برون سپاری خدمات لجستیک آغاز شد، زیرا شرکت ها می خواستند بر شایستگی های اصلی خود تمرکز کنند.

«ساخت یا خرید» کلمه کلیدی بود. هنگامی که ارائه دهندگان خدمات خارجی توانستند خدمات را سریعتر، بهتر و ارزان تر ارائه دهند، در آن زمان برون سپاری توصیه می شد.

ارائه دهندگان خدماتی که خدمات حمل و نقل، جابجایی یا ذخیره سازی (سرویس های TUL) را برای شرکت ها انجام می دهند، به عنوان ارائه دهندگان خدمات لجستیکی طرف دوم یا به اختصار ۲PL نامیده می شوند. اینها به عنوان مثال: شرکت های حمل و نقل، باربری، انبارداری و حمل و نقل داخلی و بین المللی و همچنین ارائه دهندگان خدمات پیک سریع و ارسال بسته.

یک ۲PL معمولاً مالک وسایل حمل و نقلی است که استفاده می کند، به عنوان مثال شرکت های حمل و نقل مالک کامیون ها هستند، DHL هواپیماها و وسایل نقلیه و پیک خود را دارد یا اجاره می دهد، خطوط اصلی کشتیرانی صاحب کشتی های باری خود برای جابجایی کالا در سراسر اقیانوس های جهان هستند. بنابراین یک ۲PL خدمات لجستیک ار همه نوع را با وسایل حمل و نقل خود ارائه می دهد. حمل و نقل و لجستیک به معنای سنتی.

مدل لجستیک طرف دوم

مدل لجستیک طرف دوم

 

لجستیک طرف سوم یا (۳pl)

۳PL یک قدم جلوتر رفت! مفهوم ۳PL در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت، ارائه دهندگان خدمات ۲PL به اصطلاح به ارائه دهندگان خدمات سیستمی به ۳PL تبدیل شدند. آنها جریان کالاها و اطلاعات را برای مشتریان خود سازماندهی می کنند، کل لجستیک را آنها را در اختیار می گیرند و همچنین بسته های خدماتی پیچیده از جمله خدمات مالی و اطلاعاتی را ارائه می دهند.

یک ارائه دهنده لجستیک طرف سوم از مشتریان خود، مانند تولیدکنندگان خودرو، با خدمات متنوعی که فراتر از خدمات حمل و نقل خالص است، پشتیبانی می کند. این شکل از همکاری مبتنی بر یک مشارکت طولانی مدت بین ارائه دهنده خدمات لجستیک و مشتری است. ارائه دهنده خدمات به طور کامل در فرآیندها و داده ها ادغام شده است و نمی توان خودسرانه آن را مبادله یا جایگزین کرد، زیرا سازنده معمولاً زیرساخت های خود را کاملاً از بین می برد.

۳PL – ارائه دهندگان لجستیک “همه کاره” هستند. آنها از حمل و نقل و موارد دیگر مانند انبار داری یا ارسال سریع مراقبت می کنند، از گمرک، مونتاژ، برچسب زدن، تعمیرات، حمل و نقل بار و موارد دیگر جزو خدمات آن ها می باشد! مدیریت قرارداد، حمل و نقل کالا، بهینه سازی لجستیک، بسته بندی، انجام سفارش، حمل و نقل و انبارداری نیز اغلب بخشی از پیشنهادات مدرن ۳PL هستند.

مدل لجستیک طرف سوم

مدل لجستیک طرف سوم

ارائه دهندگان خدمات حرفه ای ۳PL ارزان تر، سریع تر و بهتر از خود سازنده هستند، زیرا ۳PL ها حرفه ای هستند و در این زمینه تخصص دارند و بنابراین به دلیل ظرفیت بالا و امکانات کامل از شرایط بهتری برخوردار هستند. ۳PLها به ویژه زمانی سودمند هستند که خدمات و مواردی مانند  OEM به عنوان درخواست بالا در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، تولیدکنندگان می‌توانند نقدینگی خود را حفظ کنند و سرمایه محدود خود را تا حد زیادی به امور دیگر تخصیص دهند، زیرا دیگر نیازی به انبار یا ناوگان ملکی خود ندارند. این به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا روی کسب‌وکار اصلی خود، یعنی تولید یخچال، اتومبیل، تلفن و خیلی چیزهای دیگر تمرکز کنند، در حالی که ۳PL از بقیه امور مراقبت می‌کند!

 

لجستیک طرف چهارم (۴PL)

ارائه دهندگان خدمات لجستیک طرف چهارم (۴PL) در اواسط دهه ۱۹۹۰ به عنوان یکپارچه کننده سیستم ظاهر شدند که بین مشتریان خود و سایر ارائه دهندگان خدمات لجستیک به منظور تکمیل هماهنگی و سازماندهی کلیه فرآیندهای تجاری در طول زنجیره ارزش عمل می کنند. آنها کل زنجیره تامین را زیر نظر دارند و به دنبال راه حل کلی بهینه سازی هستند. بر اساس این ترتیب، شرکت ها هیچ گونه دارایی فیزیکی برای استفاده جهت جابجایی محصولات ندارند. در عوض، آنها نقش مشاوره ای در مدیریت فرآیند برای مشتریان خود دارند. آنها با ۳PL، شرکت های حمل و نقل و سایر شرکت ها برای ارائه پشتیبانی لازم قرارداد خواهند داشت. برخی از مشتریان بر اساس تخصص آنها در مونتاژ و مدیریت یک زنجیره تامین برون سپاری، آنها را یک نگهبان می دانند.

 

مدل لجستیک طرف چهارم

مدل لجستیک طرف چهارم

شرکت آمازون از طریق یک زنجیره تامین کاملاً شبکه‌ای، پیشرو، بهتر، سریع‌تر، مجموعه‌ای بزرگتر و اغلب حتی ارزان‌تر! برنامه ریزی، پیش بینی، تامین کنندگان، ارائه دهندگان خدمات، مشتریان، خرید، موجودی ها، تکمیل … همه و همه چیز در یک جریان داده دیجیتال یکپارچه شده است. کاملاً قابل برنامه ریزی، شفاف، با بیشترین سرعت و انعطاف ممکن، این هدف دیجیتالی سازی زنجیره تامین است!

 

لجستیک طرف پنجم (۵PL)

این ارتقاء به سطح مشاوره ۴PL است. در این مورد، ارائه دهند، نیازهای حمل و نقل چند ۳PL را ترکیب می کند. این عمل اجازه می دهد تا از تسلط بر بازار برای مذاکره در مورد نرخ های حامل مطلوب استفاده شود. به عنوان مثال، برخی از شرکت ها از ۵PL برای اجرای تمام جنبه های زنجیره تامین استفاده می کنند. بر اساس این ترتیب، ارائه‌دهنده خدمات را تامین می‌کند و قراردادهای مناسب را از طرف شما منعقد می‌کند.

مدل لجستیک طرف پنجم

مدل لجستیک طرف پنجم

فراتر از ۵PL

قبل از دهه ۱۹۸۰، به ندرت برون سپاری لجستیکی انجام می شد. برون سپاری به عنوان پاسخی به تغییر مقررات در صنعت آغاز شد. معرفی فناوری های جدید نیز زنجیره های تامین را به طور قابل توجهی متحول کرد. این منجر به معرفی ۳PL، ۴PL، ۵PL، و سایر خدمات برای رفع نیازهای جدید شد.

 

با توسعه و استقرار هوش مصنوعی یا AI، تغییرات بیشتر در صنعت اجتناب ناپذیر بود. در واقع، برخی در حال حاضر خدمات ۱۰PL را در آینده متصور هستند، اما هنوز عملیاتی و تجاری نشده اند. در اینجا برخی از تحولات مورد انتظار در آینده نزدیک آورده شده است:

 

لجستیک طرف ششم (۶PL)

انتظار می رود که اینها مدیریت زنجیره تامین سالم را از نظر زیست محیطی ارائه دهند. شاخص های کلیدی عملکرد در این جایگاه بر استفاده از منابع سبز و تجدیدپذیری فعالیت ها متمرکز خواهد بود. علاوه بر این، آنها همچنین ممکن است عدالت را در مدیریت زنجیره تامین در نظر بگیرند. پیش بینی می شود که اعلام شود، ارائه دهندگان باید استانداردهای بالایی از پاسخگویی زیست محیطی و اجتماعی را رعایت کنند.

 

لجستیک طرف هفتم (۷PL)

این ترکیبی از خدمات ۳PL و ۴PL از جمله انجام خدمات کامل، انبارداری و خدمات حمل و نقل یکپارچه است. ارائه دهنده ۷PL دارای تخصص مدیریت استراتژیک یک ارائه دهنده ۴PL است. با مزیت اضافی مالکیت و کنترل دارایی های فیزیکی خاص مانند یک انبار که نمونه ای از یک ارائه دهنده ۳PL است.

 

۸PL و فراتر از آن

فراتر از ۷PL، پیکربندی مدیریت زنجیره تامین اولویت ها و مدل تجاری خاص مشتری را منعکس می کند. یک کمیته سطح بالا در یک محیط ۸PL انتظار می رود. این کمیته سپس شیوه های صنعت را برای پیشنهاد مداخلاتی که شکاف ها را پر می کند، تجزیه و تحلیل می کند. سطح ۹PL همه چیز در مورد شناسایی راه حل های جمعیتی است که الزامات تحویل آخرین مسافت (last mile) را برآورده می کند. به عنوان مثال می توان به Lyft یا Doordash اشاره کرد. در همین حال، ارائه دهندگان ۱۰PL همگی از هوش مصنوعی استفاده می کنند تا زنجیره تامین خودآگاه شود و بتواند خود به خود درخواست ها را اجرا کند.

 

نتیجه

امروزه ارائه دهندگان خدمات لجستیک به استفاده استاندارد از هوش مصنوعی پایبند هستند. اذعان می کنیم که هوش مصنوعی به هیچ وجه استاندارد نشده است، آگاهی کافی در مورد عملکرد این مدل های لجستیک با پشتیبانی هوش مصنوعی وجود ندارد. داشتن یک سیستم مدیریت لجستیک مناسب همگی می تواند منجر به موفقیت سازمانی و افزایش فروش بدون فرآیند انتظار شود.

لجستیک در همه جا حاضر است و ارتباط با آن ضروری است. چه میزی که از آنجا این مقاله را بر روی آن می نویسم یا صندلی که روی آن نشسته اید و این مقاله را می خوانید – هر محصول اطراف ما زمانی تولید و ارسال شده است. به عنوان یک فروشنده، لازم است دقیقاً نوع ارائه دهنده لجستیک مورد نیاز خود را شناسایی کنید. ما امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در بالا به رفع تردیدها و متمایز کردن هر یک از مدل های لجستیک به شما کمک کند.

 

تهیه شده در دپارتمان تحقیق و گسترش گروه حمل و نقل سعادت

به این مطلب امتیاز بدهید

میانگین ۴.۵ / ۵. تعداد آرا: ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

02188926620