حمل بسته های پستی

خدمات حمل و باربری انواع بسته های پستی از تهران به شهرستان

نحوه حمل بسته های پستی توسط شرکت پست

۴.۳
(۶)

در مورد چگونگی حمل بسته های پستی چه می دانید

حمل بسته های پستی با توجه به نوع، جنس، وزن، فاصله مکانی و زمانی به روش های مختلف و با ابزار متنوعی صورت می گیرد. در این مقاله با انواع مرسوله های پستی و چگونگی حمل و محاسبه هزینه آنها آشنا خواهیم شد.

مراحل ارسال که مقدمه ای برای حمل بسته های پستی هستند.

در زمان ارسال یک بسته پستی شاهد مراحلی به شرح زیر می باشیم:

  • مرحله قبول بسته: در این گام، با توجه به مرسوله مورد نظر، می توان به طرق مختلفی آن را جهت ارسال تحویل داد. به عنوان مثال اگر قصد پست کردن یک نامه را دارید، و همچنین برای ارسال و تحویل آن عجله ای ندارید، می توانید نامه مورد نظر را در پاکتی مناسب آن قرار دهید و با بستن در پاکت و چسباندن تمبر و نوشتن آدرس ها ارسال کننده و دریافت کننده بر روی پاکت، آن را در یک صندوق پست بیاندازید. برای دیگر مرسولات می توانید با مراجعه به اداره پست مراحل مرتبط را طی کنید.

 

حمل بسته های پستی

  • دومی مرحله از مراحل حمل بسته های پستی آماده سازی است. در این گام، عمل تفکیک بسته های پستی با توجه به نوع، سایز و محل دریافت، انجام می شود. و بسته های جدا شده، را به به بخش حمل ارائه می دهند.
  • گام بعدی رهسپاری است که انتخاب وسیله حمل مناسب با مرسوله در این مرحله صورت می گیرد. و با توجه به اندازه و وزن و… بسته، از یکی از وسایل حمل و نقل مانند هواپیما، قطار، کشتی، کامیون، وانت و یا ماشین و موتور استفاده می شود.
  • گام آخر توزیع یا انتشار است. در این مرحله هر بسته پستی به نزدیک ترین اداره پست مربوط به آدرس های دریافت کنندگان، تحویل داده می شود. و در آنجا بسته ها را با توجه به آدرس ها جداسازی کرده و ارسال می کنند.

انواع روش های پست

به طور کلی هر بسته پستی می تواند به سه روش ارسال شود:

  • پست ویژه: در این روش عملیات مشخص کردن مکان تحویل بسته پستی به وسیله مشتریان به سرعت صورت می گیرد. همچنین بلافاصله فعالیت های مرتبط با بسته بندی و ارسال انجام می شود.
  • روش دوم استفاده از پست پیشتاز است که می توان گفت این روش بسته پستی شما را در کمترین بازه زمانی توسط سرویس های هوایی یا زمینی حمل بسته های پستی انجام می شود.
  • پست سفارشی شیوه ای است که در آن هنگام دریافت بسته پستی از فرستنده و دریافت آن توسط گیرنده، یک رسید تحویل داده می شود که توسط آن افراد می توانند بسته خود را پیگیری کرده و مطلع شوند که در چه مرحله ای از ارسال قرار دارد.

حمل بسته های پستی بزرگ مانند لوازم خانگی توسط چه ابزار حمل و نقلی صورت می گیرد؟

در صورتی که نیاز به حمل وسایل بزرگ داشته باشید میتوانید بجای استفاده از پست این کار را به شرکت های باربری و اتوبار محول کنید.این امر از عهده اداره پست خارج شده و باید به باربری و اتوبار های معتبر محول شود. زیرا اداره پست تنها بسته های کمتر از ۳۰ کیلوگرم را برای جابجایی می پذیرد. و برای حمل وسایل سنگین می توان به باربری های مختلف مراجعه کرده و درخواست جابجایی بار خود را ثبت کنید.

 

حمل بسته های پستی

آشنایی با انواع مرسوله های پستی

به طور کلی مرسولات پستی شامل پاکت، بسته، امانت، کیسه و مطبوع می باشد که برای حمل بسته های پستی با توجه به نوع بسته از وسایل نقلیه مخصوص استفاده می شود. در ادامه به شرح هر یک از این مرسولات می پردازیم.

  • پاکت ها که دارای وزنی کمتر از دو کیلوگرم هستند و بین افراد حقوقی یا حقیقی رد و بدل می شوند.
  • بسته ها نیز همان طور که از نامشان مشخص است، شامل هدیه، سوغاتی و … می شوند که بیشترین وزن مجاز برای آنها ۲ کیلوگرم است.
  • امانت که می تواند شامل روزنامه، انواع نشریه ها، کتاب و… باشد. که وزن استاندارد در این مرسوله ۵ الی ۳۰ کیلوگرم است.
  • کیسه ها که محتوای آنها می تواند وسایل مجاز باشد و در زمان پست باید محتوای بسته را به مسئولین پست معرفی کنیم و سپس آن را تحویل آنها دهیم. برای این مرسوله بیشترین وزن استاندارد، ۳۰ کیلوگرم تعیین شده.
  • آخرین نوع مرسوله نیز مطبوع می باشد که با توجه به نامش، انواع نشریه ها و مطبوعات را شامل می شود که در واقع نباید وزنی بیش از دو کیلوگرم داشته باشند.

حمل بسته های پستی فوق الذکر هر کدام بسته به نوع کالا و حجم و وزن آن با وسیله نقلیه مخصوص صورت می گیرد. همچنین زمان مشخص شده برای ارسال یک کالا از جانب فرستنده نیز در انتخاب وسیله نقلیه مناسب تاثیر گذار است. به عنوان مثال در صورتی که برای ارسال مرسوله ای بازه زمانی کوتاهی تعیین شود، بهترین وسیله برای حمل آن هواپیما است. همچنین امکان جابجایی اکثر این مرسولات توسط پیک های موتوری نیز فراهم است.

در برخی موارد هم می توان برای حمل بسته های پستی از اتومبیل های سواری استفاده کرد. این نوع مرسولات می تواند شامل بسته ها و کیسه ها باشد که ممکن است از نظر ابعاد قابل حمل با موتورسیکلت نباشند. در مواردی نیز با توجه به مقصد ممکن است کشتی و یا قطار را به عنوان ابزار حمل مرسولات پستی استفاده کرد.

پیش از حمل بسته های پستی باید به نکات زیر در خصوص بسته بندی توجه کرد:

اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که در زمان بسته بندی نباید هیچ فضای خالی در بسته باقی بماند زیرا در این صورت محتوای بسته تکان می خورد و اگر کالای شکستنی باشد، آسیب می بیند. نکته بعدی در خصوص بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی است که نباید در معرض گرما باشند. همچنین در زمان حمل بسته های پستی باید دقت شود که محتوای بسته نسبت به رطوبت حساسیت نداشته باشد و اگر این حساسیت وجود دارد، برای حفظ سلامت کالا، شخص ارسال کننده باید به مامور پست این نکته را گوشزد کند. و آخرین نکته مربوط به بسته هایی است که نیازی به جعبه نداشته و خود در جعبه قرار دارند، این بسته ها را فقط باید کاملا با سلفون بپوشانند تا بسته بندی آن آسیب نبیند.

به این مطلب امتیاز بدهید

میانگین ۴.۳ / ۵. تعداد آرا: ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

02188926620