کارنه تیر در باربری چیست؟

کارنه تیر در باربری چیست؟

۵
(۱)

کارنه تیر چیست و مهم ترین نکات هنگام پر کردن فرم تیر کدام اند؟

کاربران گرامی امروز قصد داریم موضوع کارنه تیر و هر آنچه در ارتباط با این سند گمرکی وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر یک سندی رسمی جهت حمل کالا از گمرکی به گمرک دیگر است که شرکت حمل و نقلی که عضو کنوانسیون کارنه تیر است این مجوز برای صدور را دارد که ضمانت می کند کالا تحت پوشش بیمه مشکلی جهت حمل بین گمرکات خارجی نداشته باشد. در گمرک مبدا و مقصد تشریفات گمرکی انجام می پذیرد. صدور این برگه توسط شرکت حمل و نقل دارای مجوز انجام می پذیرد.

به بیان ساده تر و کاملا قابل فهم کارنه تیر به یک سند گمرکی گفته می شود که برای ترانزیت های بین المللی مورد استفاده قرار گرفته می شود. ترانزیت هایی که بارهای بین المللی دارند می توانند با استفاده از این سند گمرکی به راحتی مسیر خود را طی کرده و بارهای بسته بندی شده را به همان صورت پلمپ و بار زده شده بدون هیچگونه تشریفاتی به مقصد برسانند. ترانزیت هایی که دارای سند گمرکی کارنه تیر می باشند به تشریفاتی که در گمرک ها باید انجام دهند نیازی ندارند.ترانزیت هایی که برای انتقال بارهای بین المللی بین کشور ها در مسیر رفت و آمد می باشند، باید در گمرک کشور های مبدأ و مقصد مورد بازرسی قرار گرفته شوند. پس از بازرسی بار ترانزیت فردی که صاحب بار می باید یک ضمانتنامه و یا یک مقدار هزینه ی نقدی را پرداخت کند و تعهدنامه ای را امضاء کند که کالای موجود در ترانزیت تا مدت زمان مقرر پروانه ی آن از مرز مورد نظر خارج خواهد شد.

کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر چیست؟

در سال ۱۹۵۹ کنوانسیون گمرکی در ارتباط با حمل و نقل های بین کشور ها از طریق جاده در اتحادیه بین المللی حمل و نقل و باربری جاده ای منعقد شد. تمامی کشور هایی که که در این عهدنامه شرکت کرده اند، می توانند با صدو کردن سند گمرکی کارنه ترانزیت ها را بدون انجام تمام تشریفات گمرکی که جزء اصلی ترین مراحل است، از مرز و گمرک های کشور های موجود در مسیر بگذرانند.

مزایای کارنه تیر

در قسمت قبل به مراحل عبور از مرزهای جاده ای بین المللی با استفاده از ترانزیت اشاره کردیم. در قسمت گمرک هر کشور قسمت وردی و خروجی یکسری فعالیت ها مورد نیاز است که علاوه بر زمان بر بودن هزینه ی زیادی نیاز دارد.عبور از مرز ها و انتقال بارهای بین المللی بسیار زمان بر بوده و در بسیاری از مواقع برای انتقال بار به مدت زمان زیادی نیازاست. در چنین مواقعی استفاده از کارنه تیر می تواند تاثیر بسیاری در سرعت باربری کالا به صورت جاده و بین کشور ها شود.

  • با استفاده از سیستم حقوق و عوارض تمامی کشور ها به صورت کاملا رسمی تضمین شده و از میزان تشریفات موجود در گمرک ها به شدت کاسته می شود.
  • با استفاده از این عهدنامه و سند گمرکی حرکت اموال با استفاد از یک شکل استاندارد و واحد امکان پذیر شده است.
  • با توجه به این که سند گمرکی تیر نیاز به بازرسی فیزیکی را به حداقل می رساند امکان سوء استفاده از محمولات نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.
  • از مهم ترین مزایای سیستم تیر می توان به جلوگیری از دخالت های غیر مجاز افراد اشاره کرد.
  • توجه و رعایت مقررات خاص هر کشور
کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر چیست؟

عضویت کشور ایران در کنوانسیون کارنه تیر

در کشور ایران نیز، اتاق بازرگانی و صنایع وظیفه ی صادر کردن سند گمرکی کارنه را برعهده دارند. با توجه به این کنوانسیون یک سند برای ترانزیت های حامل بار ب بین المللی صادر می شود.با توجه به این که زبان مورد استفاده در کارنه، فرانسوی می باشد در کارنه های صادر شده توسط اتاق بازرگانی معادن و … صفحاتی شامل ترجمه ی متن فرانسوی به فارسی نیز اضافه شده و وجود دارد.

رکن های سند کارنه تیر

به طور کلی سیستم تی بر ۶ پایه استوار می باشد.

رکن اول

وسیله ی نقلیه ای که با استفاده از کارنه محموله جا به جا می کند باید تمامی استاندارد های کنوانسیون تیر را داشته باشد.

رکن دوم

رکن دوم بر این پایه می باشد که هیچگونه حقوقی از گمرک ها تلف نشود.

رکن سوم

رکن چهارم

ارائه ی خدمات و همکاری در کنترل های گمرکی

رکن پنجم

کنترل افزوده

رکن ششم

اظهاریه ی الکترونیکی

مهم ترین هدف های کارنه تیر

در این قسمت از مقاله مهم ترین هدف های سیستم تیر را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • با استفاده از کارنه برای باربری کالا از طریق جاده به صورت بین المللی امکانات بهتر و بدون دردسری فراهم آورده می شود.
  • مهم ترین هدف عهدنامه و استفاده از کارنه انتقال کالا از مبدا تا مقصد بدون ارائه دادن هیچگونه تضمینی به گمرک های بین راهی است، و در صورتی که به ارائه ی تضمینات هیچگونه نیازی نباشد مراحل انتقال بار در مسیر جاده ای با سرعت بالا انجام خواهد شد.
  • با استفاده از این سیستم می توان میزان تاخیر های موجود را در باربری و انتقال به حدااقل رساند.
  • با استفاده از این روش می توان هزینه های مربوط به حمل و نقل را به حداقل رساند.
  • انتقال کالا به استفاده از یک روش و یک حالا به خارج از کشور صورت می گیرد.
  • کنترل های صورت گرفته از سوی گمرک تحت مفاد تیر صورت می گیرد.
کارنه تیر چیست؟

کارنه تیر چیست؟

با استفاده از کارنه تیر تمامی حمل و نقل و انتقال جاده ای که به صورت بین المللی می باشد توسعه پیدا کرده و ارتقاء پیدا می کند.

  • میزان دخالت مقامات ذیصلاح در حمل و نقل های بین المللی به حداقل اندازه ی ممکن رسیده است.
  • میزان هزینه های ترانزیت ها به شدت کاهش پیدا کرده است.
  • امکانات بهتری جهت کنترل اسناد موجود مورد استفاده قرار گرفته شود.
  • یکی از مهم ترین اهداف سیستم تیر به حداقل رساندن نیاز بازرسی فیزیکی کالاهایی است که به عبور از گمرک نیاز دارند.
  • از مهم ترین نکاتی که درارتباط با این سیستم باید مورد توجه قرار گرفته شود، این است که این سیستم تنها به شرکت هایی تعلق گرفته می شود که صلاحیت لازم را برای دریافت آن داشته باشند.

چند نکته در ارتباط با نحوه پر کردن فرم کارنه تیر

  • در صورتی که مطلبی را اشتباه نوشتید از خط خوردگی و یا بازنویسی خوداری نمایید. در چنین شرایطی بهتر است قسمت اشتباه ضربدر خورده شود.
  • در صورتی که کارنه را برای مجموعه ای خودروهای حمل و نقل و اتوبار دریافت نموده اید باید مشخصات مربوط به تمام خودروها مکتوب شود.
  • هنگام پر کردن تاریخ توجه داشته باشید که طبق فرمت روز/ ماه/ سال باشد.

شرکت تهران سعادت یکی از برترین شرکت هایی است که در زمینه ی حمل و نقال کالا به صورت بین المللی فعالیت دارد. شما می توانید برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل کالای مورد نظر خود از خدمات ارائه شده توسط این شرکت استفاده نمایید.

در صورتی که به حمل و نقل بار در سطح بین المللی نیاز دارید می توانید از شرکت معتبر و مطرح باربری تهران سعادت کمک بگیرید. این شرکت با استفاده از کارنه تیر در حمل و نقل بار با بیشترین سرعت و کیفیت فعالیت داشته و می تواند تمام نیاز های شما را در زمینه ی باربری برطرف کند.

 

به این مطلب امتیاز بدهید

میانگین ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سه =

02188926620