کنوانسیون سی ام آر CMR در باربری چیست؟

کنوانسیون سی ام آر CMR در باربری چیست؟

۵
(۳)

کاربرد کنوانسیون سی ام آر CMR در حمل و نقل چیست؟

 

در این مقاله قصد داریم کنوانسیون سی ام آر CMR  را مورد بررسی قراردهیم با ما همراه باشید. شرکت های حمل و نقل و باربری برای ضمانت تحویل سالم کالاها به مشتریان اقدام به بیمه کالا در حین جابجایی و صدور بارنامه می کنند. بیمه و بارنامه ها بسته به درخواست مشتری و ارزش کالا انواع مختلفی دارند. بارنامه ها اوراق بهاداری هستند که از سوی شرکت های باربری و اتوبار ، صادر شده و اطلاعاتی شامل نام و آدرس فرستنده و گیرنده کالا، ارزش ریالی کالا، تعداد و وزن کالا و میزان کرایه در آن درج می شود.

کنوانسیون سی ام آرCMR یک بارنامه مخصوص حمل بار با کامیون است که تابع کنوانسیون بین المللی حمل و نقل توسط شرکت های باربری بین المللی صادر می شود و حتما باید دارای مهر ورود و خروج کشور مقصد باشد. کنوانسیون CMR برای حفظ منافع ناوگان حمل و نقل جاده ای و یکسان سازی شرایط در قراردادهای حمل و نقل بین المللی جاده ای به وجود آمده است. با انتخاب شرکت بین المللی حمل و نقل تهران سعادت در حمل و نقل های جاده ای و با اخذ بارنامه های معتبر و بارنامه های حمل بین المللی با کامیون بر طبق کنوانسیون سی ام آرCMR  کالاهای خود را با اطمینان کامل به کشور مقصد ارسال کنید.

 

انواع بارنامه های متداول در حمل و نقل های زمینی، هوایی و دریایی

در تمام انواع روش های حمل و نقل شرکت های باربری اقدام به صدور بارنامه و بیمه کالا در هنگام جابجایی و انتقال آن ها می کنند. بدیهی است که اعتبار یک شرکت بین المللی باربری به صدور بارنامه های معتبر دولتی و بین المللی آن است و اینگونه مشتریان می توانند با اعتماد به شرکت کالای خود را به مقصد مورد نظر ارسال کنند. بارنامه حمل با کشتی در حمل و نقل دریایی، بارنامه حمل با هواپیما در حمل و نقل هوایی و بارنامه های حمل با قطار و حمل با کامیون( کنوانسیون سی ام آر CMR) در حمل و نقل هایی جاده ای از سوی شرکت های باربری و اتوبار صادر می شوند.

 

کنوانسیون سی ام آر CMR

 

گاهی برای انتقال کالاها ترکیبی از حمل و نقل ها را به کار می گیرند. شرکت های باربری و اتوبار در این گونه از حمل و نقل ها اقدام به صدور بارنامه های سراسری و بارنامه های حمل مرکب می کنند. بارنامه سراسری برای حمل و نقل های حمل با کامیون، قطار و کشتی و بارنامه حمل مرکب برای حمل با کامیون، کشتی و قطار صادر می شوند.

ویژگی های کنوانسیون سی ام آر CMR

بارنامه CMR که براساس کنوانسیون حمل و نقل بین المللی صادر می شود، مخصوص حمل و نقل های بین المللی جاده ای و با کامیون است. دلیل صدوراین بارنامه بستن قرار داد حمل بار، پذیرش شرایط قرارداد توسط شرکت باربری و اتوبار و مشتری و رسید دریافت بار توسط حمل کننده است. کنوانسیون سی ام آر CMR به منزله رسید کالا بوده و غیر قابل انتقال است و حتما باید دارای تاییدیه سازمان حمل و نقل پایانه ای داخلی کشور مبدا و مهر ورود و خروج  شور مقصد باشد. در غیر این صورت از نظر قانونی معتبر نخواهد بود.

از ویژگی های قابل توجه در این کنوانسیون مشخص بودن مفاد قرار داد میان فرستنده و گیرنده در تمام عملیات حمل و نقل است که به موجب این قرار داد هر کدام از طرفین ملزم به رعایت آن ها هستند. در ادامه برخی از مقررات این کنوانسیون که صادرکنندگان، فرستادگان، گیرندگان و رانندگان ملزم به رعایت آن ها هستند را به اختصار بیان می کنیم:

تنظیم مندرجات بارنامه مانند کرایه حمل بار در برابر قرارداد، اخذ پروانه عبور برای بارهای ترافیکی و صدور بارنامه کنوانسیون سی ام آرCMR  از مقرارت لازم الاجرا برای شرکت های حمل و نقل و باربری است. درج و اعلام مشخصات و آدرس دقیق فرستنده و گیرنده در محل بارگیری و محل تخلیه، درج دقیق مشخصات کالا مانند تعداد، وزن، نوع بسته بندی، ارزش ریالی توسط فرستندگان در بارنامه الزامی است. گیرنده محموله هم بایستی به موقع در محل تخیله حضور داشته باشد و کل کرایه درج شده در بارنامه را به راننده پرداخت کند، در مقابل رانندگان موظف به حضور به هنگام بارگیری، حفظ و نگهداری از محموله از زمان بارگیری تا تخلیه، همراه داشتن بارنامه  برای اخذ کرایه حمل و حضور در زمان تخلیه محموله هستند.

 

کنوانسیون سی ام آر CMR

مقررات و مفاد کلی کنوانسیون سی ام آر CMR

مفاد کلی این کنوانسیون بدین شرح است:

این بارنامه در سه نسخه اصلی: نسخه اول مخصوص فرستنده کالا، نسخه دوم همراه کالا مخصوص  گیرنده و نسخه سوم مخصوص حمل کننده محموله صادر می شود. کنوانسیون سی ام آرCMR ، در تمام حمل و نقل های جادهای به جز محموله های پستی، اسباب و اثاثیه منزل و جنازه قابل اجرا است. در طی عملیات حمل و نقل حمل کننده محموله مسئولیت کامل خدمه که در هنگام جابجایی از خدمات آن ها استفاده می کند را برعهده دارد.

در حمل و نقل های ترکیبی تا زمانی که کالا از وسایل نقلیه جاده ای تخلیه نشود بارنامه CMR اعتبار دارد. در صورت عدم صحت مشخصات درج شده در بارنامه توسط فرستنده، حمل کننده در برابر خسارت های وارده مسئول نبوده و فرستنده مسئول جبران تمام هزینه‌ها و صدمات وارده خواهد بود. مزیت اصلی کنوانسیون سی ام آر CMR این است که اگر یکی از کشورهای مبدا یا مقصد به آن ملحق شده باشند، می توان از این بارنامه استفاده کرد.

حق بیمه در CMR بر اساس حق بیمه توافقی و ضریب شرکت بیمه با بیمه گذار( شرت حمل ونقل) محاسبه می شود. متقاضی باید قبل از بارگیری ارزش کالا حمل شده را با توجه به راهنامه های CMR به بیمه گر اعلام کرده و حق بیمه ای که به محموله تعلق می گیرد را پرداخت کند.

شرکت حمل ونقل بین المللی تهران سعادت با استفاده از صدور بارنامه های کنوانسیون سی ام آر CMR در حمل و نقل های بین المللی با کامیون در انتقالات جاده ای گزینه ای بسیار مناسب برای انتخاب یک شرکت مطمئن جهت ارسال کالاهای شما در سطح بین المللی است.

به این مطلب امتیاز بدهید

میانگین ۵ / ۵. تعداد آرا: ۳

One Comments

  1. علی
    اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

    مقاله بسیار خوبی بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + چهار =

02188926620