قوانین حمل و نقل در ایران

قوانین حمل و نقل در ایران

۵
(۲)

گروه حمل و نقل و باربری تهران سعادت با داشتن مجوزهای لازم از طرف سازمان های  قانونی مرجع، با رعایت کلیه قوانین حمل و نقل در ایران تصویب شده و با داشتن سال ها تجربه در زمینه های مختلف حمل و نقل و باربری با کادری مجرب بهترین خدمات را با حداقل نرخ برای مشتریان خود ارائه می دهد.

چرا قوانین حمل و نقل در ایران به وجود آمدند؟

هرسال میزان قابل توجهی بار در کشور به شکل های گوناگون جا به جا می شود.هدف از این مبادله ها برطرف کردن  نیاز های گوناگون انسان ها در مکان ها و زمان های مختلف می باشد.حمل و نقل به صورت اسباب کشی منازل،یا حمل هرگونه باری مانند محصولات کشاورزی یا بار ترافیکی به عنوان یک حرفه در نظر گرفته می شود. در واقع حمل و نقل در هر کشوری  از اقدامات زیر بنایی است و بدون حمل و نقل چرخه تولید و مصرف حتما دچار مشکل خواهد شد.این حرفه امروزه با تاسیس شرکت های حمل ونقل که دارای زیر مجموعه هایی می باشند،شامل رانندگان خودروها،کارگران مجرب و متخصص و….به شکل سازمان یافته تری انجام می گیرد.برای  رشد تولید و بهبود وضعیت حمل ونقل و باربری در زمینه های مختلف باید شرایط درستی در زمینه اجرا فراهم شود.بنابراین باید قوانینی برای رعایت حقوق کارکنان موسسه و همچنین مشتریان ارائه می شد که توسط اداره راه و ترابری و اتحادیه موسسات باربری این قوانین وضع و اجرایی می شوند.

قوانین و مقررات عمومی حمل و نقل و اتوبار در ایران کدامند؟

۱-عملیات حمل ونقل داخلی و اتوبار تنها در صورتی انجام می شود که براساس قوانین مختص به آن بارنامه صادر شود.تمام نسخه هایی از بارنامه ها که توسط شرکت ها و موسسات حمل ونقل و اتوبار صادر می شوند،باید کامل باشند.تمامی مفاد قرارداد که بین مشتری و کار فرما منعقد شده باید در نسخه قرار داد درج شده و مطابقت داشته باشند.

اتوبار

۲-محل بارگیری می تواند مکان های مختلفی باشد،مانند بندر،گمرک،انبار صاحب کالا،ایستگاه راه آهن،مکان های متعلق به شرکت و موسسات یا محل مورد نظر صاحب کالا باشد.

۳-محل تخلیه بار نیز می تواند هرکدام از موارد گفته شده در بالا باشد.

۴- حمل بار به صورت زیرباری یا روباری با رعایت  قوانین توزین و ظرفیت مجاز وسیله نقیله با صدور مدارک لازم امکان پذیر می باشد.

۵-گرفتن پروانه عبور برای حمل بار ترافیکی،دلیلی برای نداشتن بارنامه برای حمل بار ترافیکی نمی باشد.

۶-برای وسایل نقیله حمل خرده بار،علاوه بر بارنامه مخصوص خرده بار باید یک بار نامه داخلی مربوط به الزام شرکت ها یا موسسات به استفاده از صورت وضعیت مسافری و بارنامه صادر شود.

۷-شرکت ها و موسسات قانونی برای حمل و نقل  کالاهای داخلی می توانند از نرخ توافقی با مشتریان برای منعقد نمودن قرارداد هایشان استفاده کنند.

۸-برای حمل بار و باربری سبک و سنگین اگر ظرفیت کامیون از نظر طول و عرض و ارتفاع کامل شود و بار اضافی در آن قرار نگیرد،بدون در نظر گرفتن وزن بار،برای پرداخت کرایه حمل و صادر کردن بارنامه،ظرفیت کامل کامیون ملاک می باشد.

۹-میزان کارمزد (کمیسیون) شرکت ها و موسسات حمل و نقل و باربری برای بخش خصوصی ۴ درصد نسبت به کل کرایه طبق قرارداد حمل می باشد،برای بارهای دولتی ۶ درصد نسبت به کل کرایه،کارمزد خرده بار نیز ۹ درصد محاسبه می شود.

۱۰-پرداخت کارمزد از طرف راننده یا صاحب کامیون در قبال ارائه خدمات از طرف شرکت حمل و نقل و اتوبار پرداخت می شود.

۱۱-پرداخت حق تمبر بارنامه برای خرده بار یا عمده بار مربوط به شرکت حمل و نقل و باربری می باشد.

۱۲-رانندگان یا مالکان وسیله تا زمانی که بارنامه طبق قوانین توسط شرکت برای آنان صادر شود،می توانند حق بیمه تامین اجتماعی را خودشان پرداخت نمایند.

۱۳-هزینه های پایانه های عمومی از جمله پارکینگ،برگه نوبت دهی و حواله بارگیری را باید راننده پرداخت کند.اما هزینه های مربوط به شهرداری،هلال احمر و همچنین هزینه های مربوط به دیاموند،باسکول،جرثقیل،لیفتراک،تخلیه و بارگیری به عهده صاحب کالا است.شرکت باربری و اتوبار باید در قرارداد معین کند.در بارنامه ذکر کند و حتما آن را پرداخت کند.

۱۴-هیچ گونه وجهی با عنوان های پشت بارنامه،بارچینی،انعام دالان داری،گاراژداری،انبار داری نباید از طرف موسسات اتوبار و باربری و یا رانندگان آن ها از صاحب بار دریافت نشود.

۱۵-پرداخت حق توقف معمولا به صورت توافقی انجام می گیرد.

قوانین حمل و نقل در ایران

۱۶-درصورت صدور حواله بارگیری از طرف شرکت حمل ونقل،اگر اشتباهی از طرف صاحب بار به وجود آید و حمل بار به تاخیر افتد و راننده برای بارگیری بیش از ۱۲ ساعت معطل بماند،شرکت یا موسسه موظف است به ازا هر ساعت مازاد بر۱۲ ساعت از صاحب بار حق توقف را دریافت و به راننده یا مالک کامیون پرداخت نماید.

۱۷-در موقع تحویل بار نیز،در صورت معطلی راننده به دلیل نبودن امکانات  و یا محل مناسب برای تخلیه بار،به ازا هرساعت مازاد ۱۲ ساعت اولیه،موسسه باید از صاحب بار حق توقف را دریافت نموده و به راننده یا مالک کامیون بپردازد.

۱۸-مرجع تفسیر مفاد این شرایط،شورای عالی هماهنگی ترابری کشور می باشد.در صورت بروز هر گونه مشکلی طرفین  می توانند نظر سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور را به عنوان برطرف کننده اختلاف بپذیرند.

انواع شرکت های حمل ونقل در ایران کدامند؟

شرکت ها و موسسات حمل و نقل  زیادی در کشور ایران تاسیس شده اند،که به شکل تخصصی و با مجوز صادر شده در این زمینه به فعالیت می پردازند.این شرکت ها انواع مختلفی دارند و در زمینه های گوناگون به ارائه خدمات می پردازند.

-شرکت های حمل اثاثیه منزل

-شرکت های حمل بار سنگین و فوق سنگین(محموله ترافیکی)

-و…

استفاده از این موسسات که با توجه به مقررات و دستورالعمل های تصویب شده زیر نظر سازمان ترابری کشور کار می کنند.باربری و اتوبار را برای شما آسانتر نموده است. و در سلامتی و ایمنی حمل و نقل و باربری شما انجام می شود.در صورت هرگونه خسارت شما هزینه آن را به طور کامل و بر طبق قانون و مفاد قرارداد خود دریافت خواهید کرد.شرکت باربری تهران سعادت تمامی موازین برای سلامت ماندن کالا و بار شما را در نظر گرفته و اجرایی می نماید.

به این مطلب امتیاز بدهید

میانگین ۵ / ۵. تعداد آرا: ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

02188926620